Z histórie

História

História naplnená láskou k štyrom kolesám

Autoklub Košice je súčasným priaznivcom motoristického športu známy ako organizátor Rally Košice. Už menej ľudí vie, že jeho členovia šiesty rok pomáhajú organizovať Rally Matador Tatry, vlani aj Seat rally v Banskej Bystrici a Rally Rožňavu, v minulých rokoch pripravovali všetky ročníky Rally Hurbanovo a tri roky stáli pri obnovenej Rally Prešov. V roku 1997 ako prví na Slovensku začali organizovať automobilové slalomy, pomáhajú pri Rally Opatovská – súťaže pre hendikepované deti, spolupracujú pri organizovaní jázd zručnosti a na iných akciách zameraných na popularizovanie motoristického športu. Ale toto všetko je súčasnosť. História je oveľa bohatšia. Pozrime sa na začiatok, keď pred vyše 35 rokmi košičania – členovia Automotoklubu VSŽ začali písať kus motoristickej histórie Slovenska. 
  
Automotoklub VSŽ Košice bol založený v roku 1970 ako nástupca MTO – mototuristického oddielu. Väčšina jeho členov bola zamestnancami VSŽ Košice a činnosť automotoklubu bola v prvých rokoch úzko spojená s touto fabrikou.
Prvou akciou klubu bola jazda zručnosti 2. mája 1970 na Zlatej Idke pri Košiciach. V spolupráci s košickými autoklubmi – AMK VSS a AMK Juh sa podieľal na príprave ďalších mototuristických akcií ako boli napr. zrazy campingu a caravaningu FICC v Tatranskej Lomnici.
AMK VSŽ začal svoju činnosť aj službami pre verejnosť. Dobrovoľníci z radov členov na príjazdoch do mesta poskytovali návštevníkom Košíc informácie a dokonca sprievodcovské služby celú jednu sezónu. Táto akcia sa stretla s priaznivým ohlasom verejnosti najmä u návštevníkov zo zahraničia. Neušla ani pozornosti ČST, ktorá o nej priniesla vo svojom spravodajstve reportáž.
8. mája 1971 odštartoval 1. ročník Rallye VSŽ. Na trať, ktorú tvorila len jedna rýchlostná skúška odštartovalo 28 posádok, z toho 10 bolo z domáceho AMK VSŽ (Bezecný – Bezecná, Vaško – Čekár, Medvecký – Hajíček, Auer – Teglassy, Baluh – Slavkovský, Jurek – Juris, Pivovarči – Lehotský, Jánošová – Kreutzer, Vraník – Bačo, Horos – Tvrďák). Do cieľa 4 vozidlá nedošli. Víťazná posádka Július Ivan - Ján Mertiňak z AMK Poprad dosiahla najtesnejšie víťazstvo v histórii košickej rally – zvíťazila s náskokom 0,4 sekundy. 
  
V rokoch 1972 až 1982 stále na záver motoristickej sezóny organizovali členovia AMK VSŽ obľúbenú akciu – Majster volantu. Tento pretek nielen organizovali pre verejnosť – ale najmä na ňom súťažili navzájom medzi sebou. Pretek tvorili väčšinou 3 rôzne jazdy zručnosti ale zaujímavý bol aj paralelný slalom. Od prvých rokov činnosti sa do práce v automotoklube zapájalo mnoho ľudí. Na čele klubu v tom čase pracovali Paulina, Živora, Stanko, Bohuš, Krušpán, Sabol, Orosz. 
  
Počas prvých ročníkov sa Rallye VSŽ Košice jazdila len ako oblastná súťaž, neskôr so zvyšujúcou sa úrovňou dostala štatút majstrovstiev Slovenska. V druhom ročníku súťaže (1972) odštartovala prvá čisto ženská posádka Janošová – Stanková z domáceho automotoklubu. V roku 1976 sa súťaže zúčastnili prvé 2 zahraničné posádky (z Poľska) a po prvýkrát bola zaradená okruhová RS – na sídlisku Luník VIII.
V roku 1978 začal svoju rally kariéru v radoch AMK VSŽ neskorší viacnásobný majster Slovenska Jozef Béreš so spolujazdcom Abošim. „Farby“ AMK VSŽ hájili v sedemdesiatych rokoch s väčšími či menšími úspechmi mnohé posádky: Jurek – Piovarči, Virčík – Bezecný, Fabián – Trnka, Szekély – Norek, Grumich - Janics. 

Od vzniku automotoklubu sa jeho členovia zúčastňovali aj Branno-orientačných automobilových súťaží BOAS – na úrovni kraja, majstrovstiev Slovenska a tí najlepší aj majstrovstiev Československa. „Priekopníkom“ bola posádka Dušan Pohl – Jaroslav Bednařík st. Ich úspech prilákal ďalších, ktorí zbierali víťazstvá na mnohých podujatiach. Patrili k ním: Gregor – Marenčík, Bohuš – Slíž, Franek – Rusko, Čverčko – Pacek, Szczeczina – Szczeczinová, Matta – Tutko, Bednařík st. – Bednařík ml. V roku 1978 automotoklub organizoval prvýkrát súťaž BOAS zaradenú do seriálu majstrovstiev Československa. Víťazom sa stala naša posádka Bohuš – Slíž. Vďaka úspechom našich posádok a kvalitne organizovaným podujatiam sa AMK VSŽ stal výcvikovým strediskom BOAS. 
  
Ostravský Veterán Car klub požiadal v roku 1979 o pomoc a spoluprácu pri zorganizovaní jazdy zručnosti historických vozidiel. Bolo to zaujímavú podujatie hlavne pre automobilových fajnšmekrov a záznam z neho odvysielala aj ČST. Najstarším účastníkom bolo vozidlo Renault s rokom výroby 1903 (s drevenými diskami !), Opel z roku 1908, zaujímavé Hispano-Suizy s objemom 7 litrov, niekoľko Cadillacov, Škoda 860 (osemvalec s objemom necelých 4 litrov), Mercedesy, viaceré BMW (včítane unikátneho BMW Mille Miglia), vozidlá MG, Singer, Morgan, Adlery ale i Praga Alfa, roadster Tatra 57 … Účastníci došli z 12 štátov (Švédsko, Belgicko, Maďarsko, NDR, NSR, Rakúsko, Dánsko, Anglicko, ZSSR, Francúzsko, Poľsko). Súťaž mala vysokú spoločenskú aj športovú úroveň. 
  
V roku 1979 člen AMK VSŽ Štefan Virčík „prestúpil“ z rallye na okruhy a kopce, kde začal pretekať na vozidle Formula Easter MTX-03. Začiatkom osemdesiatych rokov sa stal našim členom liberecký jazdec Jan Veselý, ktorý pretekal tiež na vozidle Formula Easter vlastnej konštrukcie a získal titul majstra Československa a stal sa aj víťazom Pohára mieru a priateľstva. 
  
Vďaka širokému organizátorskému zázemiu, mnohým aktivitám a kvalitne zorganizovaným podujatiam sa začiatkom osemdesiatych rokov stal Automotoklub VSŽ výcvikovým strediskom pre rallye.
Na prelome tisícročí došlo k zmene názvu klubu na Auto Klub Košice.
  
Košický Autoklub je súčasným priaznivcom motoristického športu známy najmä ako organizátor rally. Veď zorganizoval už 35. ročníkov Rally Košice - v prvých rokoch pod názvom Rally VSŽ Košice. Táto súťaž sa po štvorročnej prestávke začiatkom deväťdesiatych rokov prepracovala do seriálu federálnych majstrovstiev Československa a neskôr až do FIA Majstrovstiev Európy (1997 – 2004). Už menej ľudí však vie, že členovia košického autoklubu pripravovali buď samostatne alebo v spolupráci s inými organizátormi mnohé ďalšie majstrovské podujatia v rally. Sedem rokov pomáhali organizovať Rallye Matador Tatry, v roku 2005 Seat rally v Banskej Bystrici a dva roky predtým aj Mikonu – Malohont rally v Rimavskej Sobote. V rokoch 2000 až 2003 spolupracovali na príprave všetkých ročníkov Rally Hurbanovo a v prvých troch rokoch stáli aj pri obnovenej Rally Prešov. Boli organizátorom Škoda Rally v Bratislave a spoluorganizátorom Slovnaft Rally Bratislava. Podieľali sa na organizovaní súťaží v rámci slovenského šampionátu v Maďarsku – v Miskolci, 5 krát v Egri a tiež vo Vespréme ale i v Poľsku - Rajd Rzeszowski.
  
Auto Klub hostil na svojej domácej košickej rally už štyrikrát majstrovstvá Maďarska (v rokoch 1996, 1997, 1998, 2005) i medzinárodné majstrovstvá Českej republiky (1998), vďaka čomu sa podarilo na tratiach v okolí mesta Košice predviesť tisíckam motoristických fanúšikov nádherné súboje medzi kvalitnými jazdcami z regiónu strednej Európy. 
Ako spoluorganizátori Trans Europe Rally v roku 1998 priviedli až na východ Slovenska maratónsku classic rally, ktorá štartovala na severe Európy a jej cieľ bol v ďalekom Jordánsku.

  

Členovia Auto Klubu Košice, vďaka svojmu vtedajšiemu predsedovi klubu Ing. Bednaříkovi, ako prví na Slovensku začali v roku 1997 organizovať automobilové slalomy. Tieto súťaže, ktoré sú také populárne najmä medzi amatérskymi účastníkmi, organizujú aj v súčasnosti, v posledných rokoch v spolupráci s obcou Ruskov pod názvom Ruskovský slalom.

  

Tým sa však výpočet minulých a súčasných aktivít nekončí. Členovia autoklubu už niekoľko rokov pomáhajú pri Rally Opatovská – súťaže pre hendikepované deti, v rokoch 1972 až 1982 stále na záver motoristickej sezóny organizovali obľúbenú akciu – Majster volantu, spolupracovali aj pri mototuristických akciách, ako boli napr. zrazy campingu a caravaningu FICC v Tatranskej Lomnici, zorganizovali množstvo jázd zručnosti a rôznych motoristických akcii pre rodiny s deťmi.

  

Napriek tejto nesmierne bohatej a všestrannej dlhoročnej činnosti, počas ktorej členovia košického autoklubu napísali veľký kus motoristickej histórie Slovenska sa viacerí z nich už niekoľko rokov zamýšľali nad možnosťou zorganizovať ďalší typ automobilového podujatia – preteky automobilov do vrchu. Tento nápad oslovil predstaviteľov spoločnosti Moris Slovakia a to bol v minulom roku posledný krôčik ku zrodu  najvýchodnejších pretekov automobilov do vrchu – MORIS CUP Jahodná.

  

Auto Klub Košice