Na pozvanie priateľov z Autoklubu Rzesow sme sa zúčastnili súťaže 1. Rajd Arlamow, ktorá otvárala tohoročné Lotos majstrovstvá Poľska v rally 2014. Pred odchodom sme sa dozvedeli, že to bude rally trochu iná ako tie, na ktoré sme zvyknutí. A naozaj bola. S našimi postrehmi a poznatkami sa chceme s vami podeliť.
Na cestu sme sa vybrali bez navigačného systému. Riaditeľstvo súťaže bolo podľa zvláštnych ustanovení umiestnené v Hoteli Arlamov, pričom mesto nebolo uvedené. Ešte doma pred odchodom sme Arlamov predsa našli na mape - asi 20 km od ukrajinskej hranice a 40 km od našej hranice. Takto vybavení sme vyrazili. Po poslednom, nám známom, odbočení z okresnej cesty sme začali stúpať do husto zalesnených hôr. Keď nám obrovské informačné tabule neomylne oznamovali, že sa blížime k Hotelu Arlamov a charakter prírody sa nemenil boli sme v rozpakoch. Ako je možné v hlbokých lesoch, bez viditeľných znakov civilizácie usporiadať niečo také ako je rally. Keď sme už začínali rozmýšľať, že sme asi na zlom mieste, na vyššie položenú otázku sme dostali odpoveď. Úzka lesná cesta sa rozšírila na širokú príjazdovú cestu, na vrchole ktorej sme zastali, otvorili ústa a neverili vlastným očiam. Pred nami bol hotelový komplex, ktorý, ako sme sa dozvedeli neskôr, patrí k najväčším v Európe. Predstavu o tom, čo sme videli pred sebou nájdete najlepšie na stránke www.arlamow.pl. Bolo to niečo, čo sme nečakali a na čo sme neboli pripravení. Tam v horách, kde najbližšie obývané miesto bolo viac ako 15 km vzdialené bolo centrum rally. V areáli hotela bolo umiestnené riaditeľstvo, na hotelových parkoviskách bol servis a uzavreté parkovisko v podzemných garážach, čo je pre zimnú rally tým najlepším riešením najmä pre nočné UP. Skoro všetci účastníci rally –súťažiaci aj organizátori - bývali v hoteli, štartovacia rampa bola pred hotelom. Zvlášť príjemnú atmosféru mali spoločné večere a raňajky všetkých účastníkov, debaty v priestoroch kaviarní, či úvahy o taktike na rally vo vnútornom či vonkajšom termálnom bazéne. Nemalo to chybu. Tlačová beseda bola v konferenčej sále pre 1500 osôb. Všetci prítomní sa zúčastnili slávnostného štartu na ktorom nás na súťaž správne navnadil nestor poľských spolujazdcov, tohto roku 70 ročný aktívny spolujazdec, Maciej Wislavski (inak majster Európy s jazdcom Holowczycom v roku 1997 a účastník viacerých podujatí majstrovstiev sveta). Na otázku komentátora čo hovorí na trať povedal, že niečo tak ťažké ešte v Poľsku nejazdil a že na RS Jódlowka nestačil ani pri pomalej jazde písať rozpis. Keď sa k tomuto hodnoteniu pridali aj ďalší jazdci, naša zvedavosť nad výberom trate rýchlostných skúšok ešte vzrástla.
Organizátor nám umožnil prejsť trať 1. etapy v jednom z bezpečnostných vozidiel. Po prejdení prvej RS sme nadobudli dojem, že technickosť zvolenej trasy bola za únosnou hranicou. RS Jódlowka mala viac ako 18 km, bola na typických úzkych rzesowských tratiach s nepredstaviteľným množstvom zákrut, horizontov a nelogických padákov. K tomu mokro, hmla, vyťahané blato a kamene. Bolo to krásne, veľmi ťažké ale nie nebezpečné. Videli sme už veľa tratí po celej Európe – Fínsko, Anglicko, Grécko, Cyprus, Švédsko, Monte Carlo, San Remo, ale tie na Rajde Arlamow sa im minimálne čo do technickosti vyrovnali.
Rally však mala aj svoju negatívnu stránku a tou bol nízky počet posádok na štarte – 22 vo veľkom majstrovstve a 26 v pohári. Organizátor to pripisoval skutočnosti, že súťaž bola pripravovaná ako zimná s možnosťou používania pneumatík s hrotmi. Viaceré posádky nemali dostatok financií na nákup pneumatík s hrotmi, zmenu podvozku a všetko potrebné na zimnú rally na snehu. Sneh však nebol a tak sa jazdilo ako na jesennej fínskej asfaltovej mokrej, blatnej rally. Na druhej strane celospoločenská kríza spôsobuje úbytok posádok. Je to jav pozorovateľný vo všetkých krajinách a seriáloch. Je škoda, ak na veľmi dobre pripravenej súťaži majú diváci po prejazde pätnástich vozidiel koniec. Toľko ich totiž došlo do cieľa rally vo veľkom majstrovstve. Je to škoda, ale je to skutočnosť, na ktorú si budeme musieť zvyknúť asi aj u nás.
Čo dodať na záver. Vždy sme hovorili, že rally je krásna aj svojou rozmanitosťou, využitím miestnych podmienok, zvyklostí, možností kreativity a podobne. 1 Rajd Arlamow nás v tom utvrdil a milo prekvapil. Ďakujeme priateľom z Rzesowa za túto novú skúsenosť.
Peter Szczeczina